پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3278
-
الف
+

نقد سریال مسافران

سریال مسافران به کارگردانی رامبد جوان اثری است که فیلمنامه آن یک گام از دیگر اجزای آن بویژه کارگردانی اثر جلوتر است.

سریال مسافران به کارگردانی رامبد جوان اثری است که فیلمنامه آن یک گام از دیگر اجزای آن بویژه کارگردانی اثر جلوتر است.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از روزنامه جام جم، فیلمنامه مسافران بدون شک نقطه قوت آن است که متاسفانه با کارگردانی پخته و حرفه ای همراه نشده است و البته برای رامبد جوان که نخستین تجربه ساخت طنز روتین شبانه را در کارنامه خود ثبت می کند این تجربه ارزشمندی است که اگر از کنار آن ساده نگذرد، در کارهای آینده می تواند به کمک او آید.

آنچه از رامبد جوان در مقام کارگردان دیده می شود کاری در سطح متوسط است که از کارهای دیگرش در تلویزیون بهتر است، ولی در برابر سریال های مطرح طنز تلویزیون نمره قابل قبولی نمی گیرد. شاید مهم ترین نقطه ضعف کارگردانی او در مورد بازی گرفتن از بازیگرانش و تلاش ناموفق او برای درآوردن نقش ها باشد. گرچه بازیگران بویژه حسن معجونی، تلاش خود را برای درک شخصیت و ایفای خوب نقش کرده اند، ولی ساده گذشتن کارگردان از کنار بازی ها در کلیت سریال دیده می شود. مسافران بدون شک سکانس ها و پلان هایی دارد که اگر با تکرار گرفته می شدند از حالت خامی فعلی درمی آمدند.

در میان بازیگران این سریال، حسن معجونی در نقش بهرام و نصرالله رادش در نقش شهاب از دیگران بهتر ظاهر شده اند که دلیل موفقیت یکی به دلیل تجربه خوبش در عرصه تئاتر و دیگری هم به چند دهه حضورش در سریال های رنگارنگ طنز تلویزیون برمی گردد. سحر دولتشاهی در نقش ناهید گرچه تلاش زیادی برای نزدیک شدن به نقش کرده، ولی در این مسیر کاملاموفق نبوده که شاید با راهنمایی بیشتر کارگردان می توانست بهتر از این ظاهر شود. درباره شقایق دهقان در نقش ستاره باید گفت با وجود استعدادهای دهقان برای بازی در نقش های طنز، ولی او در اینجا نیز تکراری است بر آنچه تاکنون بوده و تفاوت بارزی در بازی او با آنچه سال ها در سریال های طنز بخصوص در کارهای مهران مدیری ارائه کرده، دیده نمی شود. تکرار تیپ در شخصیت فرخ با بازی حمید لولایی و فرید با بازی رامبد جوان هم دیده می شود که این تکرار باعث به وجود آمدن بازی های بدون خلاقیت در آنها شده است.

بیشتر بخوانید:

اپلیکیشن غیبت را دانلود کنید

واقعا ما زمینی‌ها چه جوری هستیم؟

آدم فضایی ها هم از سوسک می‌ترسند

امشب ببینید: خواستگاری از دخترِ فضایی‌ها

سریال مسافران یک کار فانتزی است که با آوردن چند شخصیت از فضا به زمین به واکاوی رفتارهای بشری در بستر جامعه و دلایل آن می پردازد. گرچه در این کار تلاش شده داستان کمتر به سمت فضای فانتزی برود، ولی بیننده با ۴ شخصیت فضایی روبه روست که خواه ناخواه داستان را درگیر مسائلی که وابسته به استفاده از جلوه های ویژه است، می کند و همان طور که انتظار می رود در این بخش کمبودهای سخت افزاری جلوه گر شده و ضعف جلوه های ویژه را می توان به عنوان یکی از نقاط ضعف تحمیلی سریال دانست.

نکته دیگر این است که چون سریال مشخصا نگاه موشکافانه به مسائل اجتماعی را برای خود برگزیده است لازم بود دوربین هرچه بیشتر از چاردیواری آپارتمانی که اتفاقات داستان در آن می گذرد، بیرون می آمد نه این که دامنه همه اتفاقات را به نوعی به داخل یک لوکیشن می کشاند. از سویی دیگر تنوع حداقلی لوکیشن ها دیگر چندان با ذائقه بیننده امروزی که دایره اطلاعات تصویری او بسیار متنوع شده است، همخوانی ندارد.

همچنین گرچه حال و هوای داستان امکانات زیادی را در اختیار طراحان صحنه و لباس قرار می داد و از سوی دیگر از رامبد جوان هم انتظار زیادی برای دقت نظر بیشتر روی ظرایف می رود، ولی سریال بویژه در طراحی صحنه متوسط است، اما از سوی دیگر موسیقی مسافران بویژه در تیتراژ آن که کاری از سعید ذهنی است جزو نقاط قوت آن به حساب می آید و با اشاراتی که به «جنگ ستارگان» دارد دقت نظر آهنگساز را به مشابهت های مضممونی این دو اثر نشان می دهد.

آنچه در یک نگاه کلی می توان از مسافران برداشت کرد این که تیم نویسندگان فیلمنامه توانسته اند از یک سوژه بظاهر تکراری ایده نویی درآورده و با پرداخت حرفه ای آن، اثری قابل قبول ارائه کنند. حال این متن خوب می توانست با کارگردانی، بازی ها و امکانات فنی و بودجه ای بیشتر به یک سریال درجه یک تبدیل شود که به دلایلی این اتفاق نیفتاده است، ولی در کل بیننده با مجموعه ای روبه روست که قابل پیگیری و همچنین قابل لذت بردن است.

رامبد جوان، سحر دولتشاهی، حسن معجونی، حمید لولایی، نصرالله رادش، شقایق دهقان و پروین قائم‌مقامی از جمله بازیگران این سریال هستند.

بر اساس این گزارش، سریال «مسافران» هر شب ساعت ۱۹:۰۰ از آی‌فیلم فارسی پخش می‌شود و بازپخش آن در ساعت ۰۳:۰۰ و ۱۱:۰۰ روز بعد خواهد بود.

ه خ/ ص گ

نظر شما
ارسال نظر